Taiwan deel 5

hallo beste volgers. Hier weer een berichtje van mij vanuit Kinmen. Na mijn vorige bericht ben ik met de trein naar Kaosiung gegaan. Dit is de tweede stad van Taiwan en slechts op 40 minuten treinen van Tainan. Hier heb ik eigenlijk niet veel gedaan omdat ik me niet helemaal lekker voelde. Een heel moe gevoel dus ik heb hier een massage genomen. Lekker relaxen dacht ik, maar de man dacht dat hij me eens goed moest aanpakken of zoiets want ik ben nog nooit zo hardhandig gemasseerd. Komt bij dat hij weinig engels sprak dus aangeven dat hij het rustiger moest doen was erg lastig.

Eergisteren dus naar Kinmen gevlogen. Volle vlucht en zoals jullie op de kaart kunnen zien ligt het vlak voor de kust van China. In 1949 is er dan ook een hele oorlog gevoerd die Kinmen als battleground had. Hier gisteren het nodige van gezien in de 2 toertjes die ik met de lokale toerbus heb gedaan. Van de gids heb ik niets begrepen want die sprak uitsluitend chinees. Ik vind dat dus echt belachelijk en snap niet dat er niemand engels spreekt die het beter kan dan deze man. Gelukkig waren er een aantalposters in het engels in de diverse musea. De ochtend waren een paar studenten mee die hier studeren. 2 uit Brazilie, een mexicaanse en een japanse. Onder de middag ben ik met hen wat gaan eten. Noedelsoep en dumplings. Erg lekker. Kwam een taiwanees binnen die hen kende van de school waar ze heen gingen en toen hij weer weg ging bleek dat de man even betaalt had voor ons. Dat is dan weer de andere kant van Taiwan. Heel gastvrij maar heel moeilijk om mee te communiceren.

Eind van de middag rond een meer gereden met de bus. Bij 1 stop gingen we fietsen. Dit was alles bij elkaar toch zeker 1 km dus waarom we uberhaupt zijn gaan fietsen is me een raadsel. Duurde ook echt wel 20 minuten inclusief 2 stops.

Vandaag rustig dagje want een andere bustoer zie ik niet zitten met alleen maar chinees commentaar. Morgen vlieg ik dan terug naar Taipei en maandag naar Bangkok.

Taiwan deel 4

Om maar meteen met het goede nieuws te beginnen. Heb totaal geen last meer van de allergie. Geen jeuk en alle rode plekken zijn ook weg.

2 dagen terug was een reisdag en ik kwam net na de middag aan in Tainan. Leuke plaats met veel bezienswaardigheden om te bekijken. Hier staat ook een oud hollands fort van de VOC. Echt heel orgineel is het fort ook niet want daarna is het diverse malen verbouwd. Het fort heb ik gisteren bezocht. Zeker de moeite waard omdat het wel een inkijkje geeft in de handelsroutes en wereldverhoudingen van die tijd.

Eergisteren in de wijk rond het hotel veel tempels en oude gebouwen bekeken. Bij de lokale weerdienst is een expositie over het volgen van het weer en de metingen naar aktiviteiten in de aardkorst. Zag er prima uit maar waarom alles alleen in het chinees word vertelt begrijp ik dus niet. Wil men geen toeristen uit andere landen dan China?

Taiwan deel 3

Gisteren ging het al weer veel beter met me. Ik moest ook met de bus, trein en weer met de bus. Gelukkig dus dat de jeuk weg was getrokken. Toen ik in Lukang aankwam had ik geen idee waar ik heen moest. De buschauffeur sprak geen woord engels maar belde even met iemand van inlichtingen en voor ik het wist kwam er iemand met een golfkarretje me oppikken namens het hotel.

Die middag het stadje in gelopen maar alle mensen in Taiwan spreken zeer beperkt engels. Ging naar een kapper en van alle kappers aanwezigs, stuk of 10 dames en 2 heren, sprak niemand engels. Uiteindelijk via een andere klant duidelijk gemaakt hoe ik het wilde. Vandaag het stadje rondgelopen en veel tempels, oude huisjes aan smalle steegjes gezien. Morgen weer reizen. Naar Tainan

Taiwan deel 2

De laatste nacht in Taipei werd ik midden in de nacht wakker van de jeuk. Zat helemaal onder de rode vlekken. Allergie dacht ik meteen. Maar ja ik had een busrit voor de boeg van 4 uur dus dat had prioriteit. Aangekomen in Sun Moon Lake eerst maar naar een apotheker gegaan. De pilletjes waren niet duur en in eerste instantie leken ze goed te werken. Gistermorgen was het al een stuk minder. Gedurende de dag heb ik een hop on hop off achtige bus genomen. Tempel en kabelbaan bezocht onderweg. Wel mooi maar het weer werkt niet zo mee want het regende veel. Nadat ik terug was in het hotel een lekker warme douche genomen en dat had ik beter niet kunnen doen. De plekken kwamen nog heviger terug en de jeuk was echt verschrikkelijk. Ben met een taxi naar het ziekenhuis in Pulli gegaan en die bevestigde dat het een vorm van allergie is. Alleen voor wat blijft een raadsel. Ik zelf denk wasmiddel maar het kan net zo goed van insectenbeet zijn. Vanmorgen, na een goede nachtrust, lijkt het er op dat alles is weggetrokken. Maar niet te vroeg juigen.

Taiwan deel 1

Na een vlucht van Auckland, tussenstop in Brisbane, ben ik uiteindelik de 14e om 6 uur aangekomen op het vliegveld van Taipei. Herstel, internationale vliegveld want ik kom ook nog een keer op het domestic airport aan. De bus was snel gevonden en rond 8 uur melde ik me al bij het hotel. Gaar, want 15 uur vliegen en 1,5 uur in een bus is best wel lang. En onderweg was best veel turbulentie, dus veel geslapen heb ik niet. Helaas kan ik pas om 3 uur de kamer op. Na drie keer heel aardig met beide dames geknipoogd te hebben gaan ze proberen hier 12 uur van te maken. Ik heb ondertussen wat door de buurt gelopen en om 12 uur kon ik er in. Slapen lukte niet maar uiteindelijk viel ik rond 5 uur in slaap. Nadeel wel dat ik om 3 uur 's nachts wakker werd en niet meer kon slapen.

Uiteindelijk besloten om dan in de ochtend maar weer een gebouwtje te bezoeken. Deze keer het tot voor kort hoogste gebouw ter wereld, totdat ze er in Dubai een hogere moesten bouwen, de Taipei101. Dit geval is maar ruim 500 meter hoog. De vieuwingdecks zijn rond 400 meter hoog en dat is al erg hoog kan ik je verzekeren. Vandaag naar Tamsui gegaan aan het eind van de rode metrolijn. Leuke plaats maar niks speciaals vond ik.

Auckland 13 mei

Vauit papeete vertrok het vliegtuig op 11 mei om 01:20 uur en we landde op 12 mei om 5 uur in Auckland. Wel raar hoor die dagovergang want van 11 mei heb ik dus weinig meegekregen.

Na ingechecked te hebben heb ik geprobeerd te slapen maar dat lukte niet. Toen maar naar de Skytower, of zoals Rick hem noemde, de lokale Euromast. Uitzicht was de 12e prima en de koffie ook. De 13e was moederdag en de kiwies zijn gek op hun moeders. Heb hele bloemenvelden voorbij zien komen en veel restaurants zaten vol. Ik ben naar Devonport gegaan met de boot omdat dat veel dorpser sfeertje heeft dan downtown Auckland en heb daar gebrunched. Kwam daar een oma tegen met een grote button dat ze de liefste mam van de aarde is maar dat is natuurlijk onzin want dat is de mijne! Vanavond door naar Taipei via Brisbane. Lange vlucht.

Frans Polinesie deel 7

Net geland na een vlucht van Rangiroa naar Papeete. Komende nacht vlieg ik dan door naar Auckland waar ik weer een nachtje blijf. Zoals jullie wellicht begrepen hebben was er een probleem met de internet op Rangiroa. Het hele eiland heeft al een paar weken helemaal geen internet en volgens de provider in Papeete kan dat nog wel een paar weken duren. Dus nu vanaf het vliegveld even een update.

Rangiroa was erg leuk. De 2 excursies waren super die ik gedaan heb. De dag na aankomst heb ik een tour gemaakt naar de Blue Lagoon en daar veel haaien gezien. Hoewel de tocht er heen vrij heftig was. De lagoon van Rangiroa is de ene grootste in de wereld en daardoor heb je wat meer last van de golven en de deining. De lagoon die je vervolgens bereikt is adembenemend en heel erg mooi. Vlak voor de lagoon is shark alley en daar gingen we snorkelen op de terugweg en dat was ook apart. We gingen het water in enlangs een touw liggen. Vervolgens begon men de haaien te voeren. Niet alleen blacktip haaien maar ook een citroenhaai van een meter of 4 en dat is best veel kan ik je vertellen.

Na een dagje niets gedaan te hebben was mijn tweede excursie een tocht naar dolfijnen en een ecotour. Wist echt niet wat ik moest verwachten maar het bleek snorkelen te zijn. Eerst kwamen wij wel een groep van zo'n 30 dolfijnen tegen die met ons speelde en dat was geweldig. Daarna nog diverse andere plekken gesnorkeld en die middag was daarom ook zeer de moeite waard.

Zo nu nog een paar uur op mijn vliegtuig wachten.

aanvullende reisinformatie

vandaag groot deel van de dag bezig geweest om nieuw plan te maken omdat de trip naar de Sundaeilanden niet door gaat. Dit is het geworden: 28-5 taiwan naar Bangkok vliegen. 7-6 Bangkok naar Macao FD3602 airasia 10:20 - 13:50 Royal hotel 12-6 Macao naar Singapore TR2905 TIGER 18:40 - 22:40 Moon hotel 15-6 Singapore naar Clark Airphilexpress 2p738 12:20 tune hotel clark 21-6 Clark naar Kuala Lumpur airasia AK1439 11:05 - 14:50 tune hotel kl 25-6 kl naar Bali airasia ak1366 17:55 - 20:55 tune hotel legian 30-6 Bali naar Jakarta Garuda GA405 11:00 - 11:45 HOTEL borobodur Jakarta 2-7 Jakarta naar kl lion air jt282 tune hotel airport 3-7 kl naar koh samui firefly fy3608 13:35 - 14:35 mercure samui fenix resort 7-7 koh samui naar Pattaya bangkok air pg252 11:10 - 12:30 19-7 vlieg ik bangkok amsterdam