Frans Polinesie deel 6

3 mei was het al vroeg uit de veren want de vlucht naar Raiatea vertrok al om 6:55 uur. Het hotel had netjes een vroeg ontbijt geregeld en om 6 uur was er vervoer naar het vliegveld. Het is maar kwartiertje van Huahine naar Raiatea dus we waren er zo.

In Raiatea verblijf ik in een soort landhuis dat omgebouwt is tot een luxe hotel. Voor mij is dit wel het meest luxe dan omdat sommige hotels hier een soort strandhuisjes a la Wijk aan Zee waren. Als eerste is mijn excursie naar Tahaa verzet van zaterdag naar vandaag. Zaterdag gaat men hier al naar de stembus om Hollande of Sarkozy te kiezen. Verder was het gewoon erg mooi weer en dat heb je voor de tour naar Tahaa ook nodig. Onderweg kwamen we als eerste dolfijnen tegen. Altijd leuk. Bij de koraaltuinen was het echt geweldig. Zo veel visjes en ook een grote murene maar toen ik foto wilde maken glipte hij tussen de rotsen en het koraal weg. Daarna naar parelkwekerij. Veel tours gaan naar een winkel waar ze je vertellen hoe ze het inbrengen van kralen en verwerken van de schelpen doen maar hier was dit live te volgen.

Daarna naar eenvanillaplantage. De rondleiding was erg intressant. Dit hoort er echt bij want Tahaa is het vanillaeiland van Frans Polinesie. Hierna weer een prima bbq op een motu. Rond 5 uur waren we weer terug in het hotel wat een wonder was want ik had het laatste stuk de boot gestuurd.

Gisteren rivercruise en archeologische site bezocht. Leuke tour omdat het weer eens wat anders was. Rivier is zeer ondiep en soms erg smal Tevens loopt hij door de oude krater van de vulkaan. Je ziet dus allemaal toppen rond je terwijl je lekker op een boot dobbert. De gids vertelde veel over de history bij de archeologische site. Alleen was dit alleen in het frans. Gelukkig vertaalde het andere stel dat mee was alles voor mij. Vandaag een rustig dagje geplant en morgen naar Rangiroa waar ik dan nog 4 nachten verblijf voordat ik naar Auckland zal vliegen.

Frans Polinesie deel 5

Gisteren was het 1 mei en dat is hier een feestdag. Gedurende de dag zijn alle andere gasten vertrokken en gisteravond was ik de enige gast. Maar waar en wat ga je eten als alles gewoon dicht is of vroeg dicht gaat.

Had in de middag een auto gehuurd. Fer, Carla en Margo Geitenbeek kijk maar eens goed naar de foto want het model zegt jullie wel wat. Onderweg wat te drinken en eten gekocht in een supermarktje. Ook voor de avond meteen maar wat ingeslagen.

Vandaag, 2 mei dus, lagoontour gemaakt. Bij uitvaren dolfijnen gezien maar die zijn lastig goed op de foto te zetten. Na het snorkelen eenparelfarm bezocht en toen naar de heilige palingen gegaan. Ze eten ze dus niet maar ze zijn echt groot. Kijk maar naar de foto op de fotopagina. Hierna de picknick. Dit was ook speciaal omdat we aan tafels in het water zaten te eten. Rond 5 uur was ik weer in het hotel. Morgenochtend vlieg ik naar het voorlaatste eiland dat ik in Frans Polinesie bezoek en dat is Raiatea. The show never stops.

Frans Polinesie deel 4

De 4x4 tour was erg leuk. We reden het hele eiland rond en af en toe de binnenlanden in waar je dan stijl omhoog ging over oude paden. Boven had je dan prima uitzicht over de lagune. Leuk om te horen dat er rond het eiland 7 kanonnen hadden gestaan ter verdedeging van oa het vliegveld en de haven voor de vliegboten die de amerikanen gebruikten tijdens de tweede wereldoorlog. De japanners zijn alleen nooit zo ver gekomen en hier is dus ook geen aktie geweest.

Het eten bij Bloody Mary was lekker maar het was ook nog eenssuper gezellig. Eerst was ik bij een duits koppel aangeschoven die ik op de lagoontour had ontmoet. De dame was nog jarig ook en was deze dag 50 jaar oud geworden. Daarna kwamen mijn vaste reismaatjes Ramon en zijn vrouw binnen en zijn we tot sluit gebleven. De nacht die volgde zal ik ook niet snel vergeten. Rond 1:15 uur was er veel geschreeuw en kabaal voor mijn beachhut. Ik had geen idee waar het over ging omdat het allemaal in het Frans was. Ik dacht nog dat het dronken lokalen waren die op het strand hadden gezopen en nu ruzie hadden. Dit bleek achteraf iets anders te liggen. In het huisje welke het dichtsbij het strand stond sliepen een broer en een zus. Hij bleek de sleutel aan de buitenkant in de deur te hebben gelaten. Er was een lokale met flashlight langs gelopen en naar binnen geslopen en die had de zus betast. Broerlief had de knaap dus in de houtgreep voor mijn deur en zij riep of iemand de gendarme wilde bellen. Heel eng als je dus geen idee hebt wat er gebeurd en alleen het kabaal hoort. Hierdoor ook slecht geslapen de laatste 2 nachten op Bora Bora. Het weer is tot overmaat van ramp de laatste dagen ook nog eens slecht tot zeer slecht geweest.

Zit sinds gisteravond op Huahini. De tour die ik voor vandaag had geboekt gaat niet door dus ik ga nog een dagje relaxen, internetten en lezen en......

Frans Polinesie deel 3

De vlucht naar Bora Bora was prima. Korte stop op Huahine waar ik ook nog naar toe ga en daarna waren we er zo. Vliegveld ligt op een klein eilandje en dus moest ik de boot van air tahiti nemen naar het vaste land. Daar wachte het vervoer op me die me naar de lodge bracht. Ik overnacht dus in een soort stacaravaan op het strand. Eigenlijk best wel gaaf plekkie, maar redelijk simpel.

Op woensdag weer een tocht door de lagoon gemaakt. Erg leuk, hoewel de snorkelspullen belabbert waren. Eerste stop veel stroming, maar veel haaien en roggen. 2e stop koraaltuinen. Ook hier was de mureneweer leuk, maar koraal had weinig kleur. Laatste stop was in lagonarium. Soort acquarium waar je met alles wat er leeft kan zwemmen. Bij eerste stop bleek batterij van onderwatercamera leeg te zijn. En ik had hem toch echt opgeladen. Vandaag niks gedaan want morgen ga ik 4x4 tocht over het eiland rnaken ennaar het restaurant Bloody Mary. Gelukkig had ik vandaag niks geplant want het is wel 2 uur droog geweest en verder kwam het met bakken naar beneden. Welkom in paradijs.

Frans Polinesie deel 2

Dae eerste avond op Moorea bracht me naar Tikivillage. Hier kreeg ik een polinesische avond voorgeschoteld. Eten dat in een kuil is klaargemaakt en een uitgebreide show met traditionele dans. De heupen van die dames is echt ongelovelijk. De dans en kunstjes die ze vervolgens met brandende fakkels uithaalden was een genot om te zien.

Gisteren weer eens een cruise gemaakt. Groot verschil hier is dat je hier echter met stingrays en blacktip haaien snorkelt. Het voeren van de murene was een ander hoogtepunt. De picknick die volgde was weer prima maar ook hier was er een punt dat af week. Gedurende de hele picknick werd er bier geschonken en punch. Zal de franse invloed wel zijn.

Frans Polinesie deel 1

Na de vlucht van Aitutaki naar Rarotonga heb ik de bus rond het eiland genomen omdat ik een paar uur had voordat ik naar Papeete zou vliegen in Frans Polinesie. Toen ik bij het vliegveld uitstapte waren Ramon en Chaya net geland en bleek dat we dezelfde vlucht naar Papeete deelde. Het wachten duurde plotseling veel korter of leek dat maar zo! Mijn hotel in Papeete zit eigenlijk 18 kilometer van de stad af. Er zijn hier heel wat meer mensen dan in Aitutaki waar er maar 2000 wonen. Leuk klein hotelletje alleen wel ver weg van alles. Gisteren 4x4 tour gemaakt welke je in de oude krater brengt. Hele dag veel regen en daarom waren er veel watervallen te zien. De gids vertelde ook veel over het gebruik van de planten. In onze auto zat nog een stel uit Sydney en een ouder stel uit Kerkrade. Leuke dag maar wel nat. Vandaag vlieg ik naar Moorea. Nu even tijd om blog te updaten. Foto's volgen later want ik schrijf dit vanaf de telefoon. Tevens mijn dank aan iedereen die reageerde op eerdere verhalen en foto's. Doet me goed dat te lezen.

Cook Eilanden deel 4

Zoals eenieder wellicht al begrijpt heb ik hier geen wifi ter beschikking en is internet nogal duur. Een sessie van 10 minuten kost 3 dollar en een half uur is dus bijna 10 dollar. Ik ben dus zuinig met het gebruik van de internet hier.

Gisteren dus diepzeevissen gedaan. Ik bleek de enige klant van de dag te zijn en het vroeg opstaan ging me goed af. Zolang we vaart hadden ging het prima maar als we stil lagen of zelfs rustig tegen de golven in voeren ging het veel minder en ik was dan ook best wel zeeziek. Dat ben ik al jaren niet meer zo heftig geweest als nu. Daarom gingen we naar de andere kant van het eiland dan geplant. Hier was het wat rustiger. De jellowfintuna wilde niet bijten, maar gelukkig was er een kleine barracuda die het aas wist te vinden en die ik professioneel binnen haalde. Daarna nog een wahoo aan de lijn die zeker 2 a 3 keer zo groot was maar vlak bij de boot knapte de lijn en zagen we deze vis aan onze neus voorbij gaan.

Vandaag doe ik lekker rustig aan. Morgen vlieg ik eerst terug naar Rarotonga en dan naar Papeete op Frans Polinesie. Weer nieuwe avonturen tegemoet.

Cook Eilanden deel 3

Zit inmiddels op Aitutaki. Erg leuk om hier te zitten. De vlucht hier naar toe was prima. Leuk Saab 340 toestelletje en een rustig vluchtje van ruim een half uurtje.

De dame van Gina's Garden lodge waar ik verblijf stond me al op te wachten. Ze was alleen mijn bloemenketting vergeten. Onderweg meteen een brommer gehuurd maar de agenten waren niet meer op de politiebureau aanwezig zodat ik pas vanmorgen mijn rijbewijs kan halen. Deze kost hier maar 2,5 dollar terwijl die op Rarotonga 20 dollar kost. Alleen is hij hier handgeschreven en daar met foto en al geplastificeerd.

Gisteren en lagooncruise gedaan en deze was weer inclusief BBQ. Het rif in deze baai is echt geweldig mooi en ik heb zeker wat leuke plaatjes onderwater kunnen schieten. De eneorme giant trevally die de schipper voerde was ook zeer indrukwekkend. Grappig was dat er 2 nederlandse stellen aan boord waren. 1 stel werd voor de dag op een eiland gedropt en het andere stel was een koppel met surinaamse routes. Duidelijk van indische afkomst. Toen ik in gesprek raakte bleek dat de man een neef is van een oud collega van mij bij Equens en ik zal hun foto zo plaatsen zodat Aniel zijn neef en partner kan zien.

Morgen moet ik er vroeg uit want ik ga diepzee vissen. Om 6 uur pikt de schipper me op en rond de middag ben ik dan weer terug. Voornamelijk op jellowfishtuna omdat je voor trevally een andere techniek nodig hebt. Ik ben nieuwsgierig.