Cook Eilanden deel 2

de eerste nacht weinig geslapen. Leek wel of ik een jetlag had. De dag liep ik dan ook rond als een zombie. Veel lezen en van het uitzicht op het zonnedek genieten dan maar.

De nacht erna heb ik wel lekker geslapen. Werd rond 4 uur wakker en toen regende het pijpenstelen. De hele dag die volgde vielen er wat druppels en was het niet echt mooi. Ik wilde eigenlijk met de cruise door de baai mee maar zag er maar van af. Wel mijn was weggebracht en later weer opgehaald en wederom veel gelezen. Ik wordt nog eens verslaafd aan lezen want thuis doe ik het zelden.

Gisteren met de cruise mee gegaan. Eerst naar snorkelplek en daar veel grote vissen gezien. Tevens kweekt men daar in metalenkasten mossellen en ook groeit daar nieuw rif. Goed om te zien. Daarna naar het eiland aan de overkant van de baai waar een lekkere vis-BBQ werd gemaakt met geelvintonijn en worstjes en veel fruit en salades. Erg lekker. Toen kregen we een cocosnootshow. De man klom in 8 seconden naar boven en weer naar beneden. En dat met alleen een touw tussen zijn enkels en niet eens om de boom. Daarna kregen we een krab in onze handenen deden we daarmee met zijn allen nog mee met een krabrace.

Wilde vandaag brommer huren maar kost ongeveer 40 dollar voor een dag. En dan heb je nog geen rijbewijs dat je hier moet halen bij de politie en dat kost ook nog eens 20 dollar. Op Aitutaki waar ik morgen naar toe vlieg is dat veel goedkoper hoor ik dus ik wacht even.

Cook Eilanden deel 1

Even een korte update vanuit de Cook Eilanden deze keer. Ben vannacht aangekomen en omdat ik de datumgrens ben over gestoken loop ik nu niet meer voor maar een uur of 12 achter op jullie. Ging letterlijk om 19:15 weg uit Auckland en kwam om 02:15 uur op dezelfde dag (dinsdag de 10e dus) aan in Rarotonga. Prima vlucht, maar dit wordt dus wel een heel lange dag. Later veel meer ga nu eerst voor de tweede keer vandaag ontbijten.

Auckland deel 3

Op paaszondag dacht ik ik ga wat leuks doen. Je kan met een boot mee om dolfijnen en walvissen te spotten. Wel duur met een prijs van 160 dollar maar soms mag je ook best wat geld uitgeven. De hele tocht ging 4,5 uur duren.

Na bijna 1,5 uur kwamen we een groepje van ongeveer 10 dolfijnen tegen. We draaide er een rondje omheen en toen werdt er door de bemanning gezegt we gaan verder want dit is maar een kleine groep en we weten een plek waar er veel meer zitten. We draaide de boot naar wat opener water buiten de beschutting van de eilanden en vervolgens hebben we 3 uur alleen maar zieke mensen om ons heen gehad en een behoorlijke 'choppy sea' en geen dolfijn laat staan walvis gezien. Kortom iedereen kreeg na afloop een coupon voor een gratis trip de volgende keer dat ze mee willen. Dat is gebruikelijk als je geen of bijna geen dolfijnen en walvissen ziet namelijk. Volgens de crew was dat de eerste keer in deze week trouwens.

Paasmaandag naar Tiritiri Matangi gegaan. Dit is een vogelreservaat en van 9 tot kwart voor 5 duurde de hele trip. Het duurt een uur en een kwartier heen en ook weer teruginbegrepen. Erg leuke dag en veel leuke vogels gezien. Maar ook gewoon voor het eiland was het de moeite waard. En het was hier, zoals de hele week dat ik in Auckland was trouwens, weer stralend weer. Dat had men de zomer hier nog niet zo veel gehad vertelde menig kiwi mij.

Ondanks dat Fiji niet door is gegaan heb ik van mijn verblijf in Auckland enorm genoten. Echt een plek om wat langer te blijven als je naar Nieuw Zeeland gaat. Vandaag ga ik naar de Cook eilanden en daar kijk ik erg naar uit. Back to the islands!

Auckland deel 2

op goede vrijdag was veel in Queenstreet dicht en ook alcohol mag dan niet verkocht worden. Ik was wat gaan kijken en kwam MOTAT tegen. MOTAT staat Voor Museum OF Transport And Technologie. Ik er met de bus heen. Ergens halverwege begint de buschauffeuse hard te lachen en te toeteren en de halve bus is meteen weer wakker. Wat is er aan de hand? Voor de bus langs loopt een naakte man de weg over en pakt naast een geparkeerde BMW wat kleren van de grond op. Blijkbaar had hij een wedenschap verloren of was dit wellicht gewoon zijn hobby.

MOTAT was echt heel leuk. Buiten de vele auto's treinen en trams heeft men ook een leuke camara tentoonstelling en een hoek die over de verovering van de zuidpool gaat. Maar mijn hard werd natuurlijk het meest getroffen door de tweede lokatie die men heeft en die geheel aan de luchtvaart is besteed. Echt gaaf dat men hier 2 Shorts vliegboten heeft. Jammer alleen dat deze twee buiten staan weg te roesten. Binnen staan een Lancaster van Bomber Command. Daar hebben ze in WW2 een geheel Nieuw Zeelands squadron gehad en daar heeft men hier een deel van de tentoonstelling aan besteed. Erg de moeite waard en ik was dan ook de rest van de dag bezig om alles te zien.

Zaterdag ben ik naar Kelly Tarlton's geweest wat een acquarium is. Mooi in een rots gebouwd en de busrit er heen is grappig omdat iedereen naar die haai op wielen kijkt. Erg leuk binnen, maar de prijs vond ik wel wat hoog. Maar de pinguins en haaien zijn altijd leuk om te zien.

Auckland deel 1

wellicht een grote verrassing voor vele maar ik zit dus in Nieuw Zeeland. Air Pacific ging dus ook op dinsdag niet naar Fiji en het weer daar zag er erg slecht uit. Er kwam een tropische storm die kant op en ook nu regent het er erg hard.

Ik dacht daar wil ik niet zitten en mijn vlucht naar Cook Eilanden zou toch via Auckland gaan. Ik ben dus verschillende dagen in de weer geweest om uiteindelijk een ticket naar Auckland te bemachtigen. Het omzetten van mijn ticket van Nadi naar Auckland in een ticket van Port Vila naar Auckland kon niet. Annuleren van die trip kon alleen maar tegen 100% van de kosten. Air Pacific deed ook erg moeilijk over het ticket Port Vila naar Nadi. Het hotel in Nadi was geloof ik de enige die nog een beetje redelijk was en als het goed is krijg ik dat geld terug via World Ticket Center. De vliegtickets gaan zij ook achteraan om geld terug te krijgen maar dat kan erg lang duren vertelde men mij in een e-mail.

Nu dus in Auckland en gisteren een beetje rondgelopen en gekeken wat ik hier zou kunnen doen. Vandaag eerst een tocht door de haven van Auckland gemaakt. Vervolgens langs de dokken gelopen en wat gegeten en toen het maritieme museum bezocht. Erg leuk. Ik heb mijn kamp weer opgeslagen in het All Seasons hotel wat vroeger de Formule1 hier was.Sinds het Formule 1 hotel nieuwbouw hebben gepleegd vlak bij het vliegveld is dit hotel het All Seasons geworden. Prima hotelletje in het hard van de stad.

Vanuatu deel 5

suprise suprise. Ook ik dacht dat het vorige verhaal het laatste vanaf Vanuatu zou zijn maar toen ging er even wat mis. Je zal wellicht denken dat ik me verslapen had en de vlucht heb gemist of iets dergelijks, maar dat is gelukkig niet waar.

Nadat ik vanmorgen nog met Rick gebabbeld had via whatsapp kwam ik er achter dat Air Pacific alle vluchten voor vandaag heeft gecancelled omdat er in Nadi veel regen is gevallen en het hele plaatsje onder water schijnt te staan. Volgens de mensen in het kantoor van Air Pacific is er wel 2 meter water naar beneden gekomen.

Ik zit nu dus nog in mijn oude vertrouwde hotelletje in Port Vila en hoor met 24 uur meer informatie hoe het verder zal gaan. Hier is het gelukkig al 3 dagen droog.

Vanuatu deel 4

Vrijddagavond in Vanuatu. Ik ga even terug in de tijd om de laatste dagen de revue te laten passeren. Woensdag heb ik lekker geluierd. Dat kwam mooi uit want van 11 tot 3 heeft het in Port Vila hard geregent. Later hoorde ik dat aan de andere kant van het eiland het de hele dag mooi weer was geweest. Donderdag de hele dag met de Coongoola mee geweest. Een zeilboot maar eigenlijk hebben we vooral op de motor gevaren. Erg mooi gesnorkelt en een schildpadden opvang bezocht. De bbq lunch was lekker maar wel wat karig. Uiteindelijk duurde de dag van 8:30 tot 17:45 toen ik weer bij mijn hotelletje werd afgezet. Vandaag ben ik naar Hideway island geweest. De bril van de snorkel sloot niet goed af. Dat was jammer maar het was er ook lang niet zo mooi als de dag er voor. Wel leuk is het dat je post kan versturen door je kaart onderwater in een echte gele postbus te doen. Elke dag haalt Vanuatu post deze leeg. Ben nieuwsgierig of het aan komt en hoe lang het duurt. Morgen is het weer vliegen. Air Pacific deze keer naar Nadi. Op Fiji gaat het avontuur weer verder. Vanuatu was bijzonder en ik ben er van overtuigd dat Fiji dat ook zal zijn.

Vanuatu deel 3

op maandag ben ik in de middag naar de watervallen geweest die men hier cascades noemt. Het was een flinke klim omhoog en daar kan je dan bij de watervallen nog verder omhoog door door en over de watervallen te klimmen en zo steeds een hoger niveaubereiken. Na diverse mensen geholpen te hebben er weer af te komen vond ook ik het wel genoeg want zonder bril is het soms toch net wat lastiger te bepalen waar je je voeten neer moet zetten. Boven kwam ik de eerste landgenoot tegen in Vanuatu. Deze backpacker was voor eenhalf jaar in Australie en gaat in september studeren.

Dinsdag een rustig dagje alleen in de middag een tochtje met de Reef Explorer gemaakt. Deze boot heeft een glazen bodem en tijdens de tocht ga je snorkelen waarbij je de vissen voert. Een erg relaxte en leuke toer. Ik raad hem iedereen aan die in Port Vila komt en nog maar een paar uurtjes te besteden heeft. Zo en nu ga ik van een biertje genieten want ik heb er weer behoorlijk wat nieuwe foto's op gezet en mijn best gedaan om op dit franse toetsenbord (en die is anders dan de onze mensen) foutloos te typen.